fredag 10 december 2010

Dock Rats, Speltest av Revolver

Jag har dragit igång ett speltest av Revolver över nätet, tillsammans med min nätspelsvapendragare Poppe (vi spelar 3 nätkampanjer just nu). Eftersom vi spelar textbaserat över nätet är tempot långsamt, vilket är bra. Vi kan stanna upp och fundera över saker ett tag. Annars vid speltest har man inte den tiden, utan vill få så mycket som möjligt testat och försöker hitta svar mellan speltest. Vi började med att Poppe valde vilken rotel han villa att hans karaktär skulle tillhöra. Spelaren väljer fritt från en lista (utdrag):
  • Sedlighet
  • Mord
  • Ungdomar
  • Organiserad brottslighet
  • Cold Case
  • Major Crime (grova rån, kidnappningar m.m.)
  • Specialenhet (temporär enhet med specifikt syfte)
  • Patrull
Poppe valde Specielenhet. Vi bestämde att det rörde sig om en enhet vars jobb det är att stoppa människohandeln/smugglingen i Columbus Harbour. Vi forskade lite i ämnet och hittade en artikel om trafficking med kvinnor från Moldavien som uppskattade att upp till 10% (!!!!) av landets kvinnor fallit offer för human trafficking. Plötsligt blev det ett riktigt ämne. Ett obehagligt ämne, om riktiga människor.
Vi skissade upp enhetens medlemmar och pratade lite om var i New Amsterdam hamnen ligger. Vi bestämde också att enheten grundats efter att en skandal blossat upp efter att en councilman - Mr Areano -  vid flera tillfällen setts i sällskap med en ung moldavisk flicka som senare hittades mördas. Mr Areano vände det till sin fördel och engagerade sig i anti-trafficking och fick igenom grundandet av enheten för anti-trafficking och övervakning, kallad Dock Rats.

Poppe gjorde sin karaktär. En polsk kvinna från South Columbus (kallas Southcol av invånarna), det område som kallas Little Odessa (normalt brukar jag ändra namnen i New Amsterdam något, men just Little Odessa låter så förbannat bra!).
----------------------------------------
Namn: Alina Kordulski

Kraft: 2 - Vältränad
Skräpa: 3 - Analytiskt sinne
Känsla: 1 - Rättfram

Adrenalin: 5

Smärta:
OOO        Skakad
OO         Sargad
O        Bruten  

Hunger: Ursinne

Hopp: 3 - Att flytta till Polen med min syster och hennes barn. Bygga ett nytt liv där.

Relationer:
Maria Bartnik - 3 - Min äldre syster, engagerad i Columbus via den katolska kyrkan. Ger mat till uteliggare, hjälper hamnarbetarna med soppluncher, osv. Jag ser upp till henne, hur hon orkar, hur hon klarar allt, med två barn Hanna 14 år och Jerzy 7 år.

Jaques Menard - 2 - Åklagare, förmögen mecenat insyltad med New Amsterdams kulturelit, älskare. En man med barn och familj, velar mellan att överge dem och att stanna. Jag är rätt nöjd med att ha det hela som det är.

Aleksander Kordulski - 1 - Övriga, far, hamnarbetare nära pension. En man jag har stor respekt för men sen min mors död nästan ingen kontakt med, vi träffas mer utav plikt och utav kärlek. Sist vi träffades fick jag reda på att han var sjuk, lungcancer.

Varför blev jag polis? När jag var liten och växte upp på southcol så bodde där en kvinna på samma gata, hon höll ordning på ungarna på gatan, såg till att ingen for illa och var ett centralt nav för vårt kvarter. Hon blev mördad och polisen lyfte inte ett finger. Min äldre syster tog på sätt och vis upp hennes roll, jag försöker göra det på ett annat sätt.

Kodex: Sviker aldrig min bakgrund på southcol, kollektivet är lika viktigt som familjen.

Vad gör jag när jag inte är polis längre? Jag bor i norra Polen, har öppnat en restaurang mot stranden, serverar drinkar och billig öl åt turister och hjälper min syster med hennes barn. Tillsammans har vi även öppnat upp ett hem för ensamma kvinnor i behov av tak över huvudet.
---------------------------------------------- 
Under tiden började jag med min prepp. Jag fortsatte läsa om obehagliga trafficking-skildringar, läste om albanska maffian och ämnet blev mer och mer intensivt. Jag återkommer om hur Revolver förbereds senare, när vi har spelat klart. 

Snart är det dags att sparka igång det här. Med mig i bakhuvudet har jag den här bloggposten 

Det här kommer att bli intensivt, otäckt och förbannat kul! 

9 kommentarer:

Harold sa...

Coolt! Vore skitkul att testa Revolver nån gång, tror att min grupp skulle haka på det.
/Tomas

Revolverspel sa...

Det har varit en lång resa, och jag är inte framme än, men det system vi ska speltesta nu känns skitbra. Poppe har läst, kommit med förslag och det är kort sagt väldigt komplett.

Du får naturligtvis beta-versionen på mail samma sekund som den är klart. :)

Nilo sa...

Ser väldigt spännande ut. Vill nämna att jag och en kompis skrev och spelade vårt polisspel i åldrarna 8- 14, och spelet förekom i sju olika varianter, där den mest misslyckade var "trafikpolisspelet" där vi mest flyttade runt schemaläggningen för olika trafikpoliser...

Ärligt ser det mycket spännande ut, vill verkligen testa Revolver, gillar också att man verkar kunna sätta ihop mycket bakgrundsinfo med "improviserat" spel, att de två bitarna verkar kunna gå ihop. Gillar också att det inte känns för "flummigt"- de olika värdena och texterna och så känns väldigt självklara och förankrade i en verklig spelvärld, om det makes sense.

Nilo sa...

Du har förklarat det förr på andra ställen men jag vågar vara fräck nog att fråga igen... Vad innebär Hunger: ursinne, rent konkret i spel och för karaktären?

Christoffer sa...

Nilo, jag kan svara vad det innebär för mig som Alina. Men för att göra det behöver jag säga lite om henne. Jag satte färgen först, innan jag skapade Alina föreställde jag mig vem jag ville spela. Bara försöka hitta en ögonblicksbild. Jag hade en bild i huvudet, en kvinna som slår upp en dörr och släpar in en person genom dörren, trycker ner honom på ett skrivbord och skriker något åt mannen som sitter bakom skrivbordet. Jag vet inte vart bilden kommer från, men den är rätt stark och jag kan se den tydligt för mitt inre. Där tog jag fart och begav mig utåt.

Jag byggde snabbt en rätt klar bild, en person med sociala band till New Amsterdam, med familj, vänner och kära i staden. En kvinna, men inte en mamma. Ingen med en egen familj. Hon hade gått sin egen väg på något sätt. Därav skiljer hon sig från sin syster som också verkar för områdets välbefinnande, hennes syster ser precis samma skit som Alina gör, kanske till och med mer, kanske till och med närmre. Men hon hanterar det, hon har sin religion som hon vänder sig till och får stöd i. Den är dock inte destruktiv. Den förstör inte för henne utan bygger bara upp henne. Men Alina är inte religiös, hon har avfärdat den delen ur sin bakgrund utan är bara arg, förbannad och ursinnig. Jag ska säga att det var först när jag var klar med karaktären som jag insåg det här. Att hon var arg. I sig själv. Alkohol var mitt första val. Men det stämde aldrig riktigt, det kändes fel. Men när jag gick tillbaka till ursprungsbilden i mitt huvud och där inte alls såg en berusad kvinna, utan en arg, sviken och ursinnig kvinna som inte visste hur hon skulle hantera all skit, så föll det på plats.

Ursinne är hur Alina hanterar all den mänskliga misär som hon möter. Det är hur hon tar sig genom dagen och hur hon tar sig upp, dagen efter. Sårad och trasig, men tar sig ändå upp. Jag ser henne som impulsiv och rätt socialt klumpig, därav hennes Känsla som jag satte till 1. Och jag ser henne som arg, inte aggressiv bara frustrerad och mycket mycket arg.

Christoffer sa...

Och jag, Christoffer, är alltså den Poppe som Måns talar om om det inte framgick. :)

Revolverspel sa...

Nilo (NilsH?),
Hunger är en slags healing potion, men destruktiv. Du beter dig helt enkelt på ett visst sätt och när du har gjort det har du skakat av dig en av dagens skit. Men i gengäld har du antagligen sårat någon, eller gjort något annat destruktivt. Det finns inget krav att du måste spela på din Hunger. Det är din dåliga sida som ligger där och vill ut, men det är ditt eget val. Exempelet med alkohol som Hunger är kanske tydligare. Du tar ett glas (för mycket eller vid fel tidpunkt) och "läker" Smärta. Vi förstår att det kan kännas bättre att ta en whiskey när man känner sig nere, men i längden blir det inte hållbart.

Så funkar Hunger.

Och du skriver trafikpolisexpansionen! Klockrent! :)

Poppe,
Intressant inblick. Gillar systrarna som motpoler, fast ändå samma. Coolt.

Nilo sa...

Ja, det är jag som är NilsH, glömde att det blir Nilo automatiskt när jag skriver här :)

Det ser skitbra ut med Hunger, gillar att det är så kopplat till karaktärens egen vilja och eget driv, inte spelaren som författare som drar på när det börjar bli långsamt.

Skitfett hur de olika enkla små delarna av en karaktär kan göra en väldigt nyanserad bild av en människas inre, när spelet och karaktärsskapandet görs på rätt sätt. Känner igen mig själv i Alinas ilska och hur hon använder den för att driva sig framåt, inte för att det är MIN hunger, men man känner igen fenomenet i sig själv, som en sida som skulle kunna vakna och bli dominerande, en allmän-mänsklighet.

Nu fattar jag Hunger, har inte riktigt förstått det tidigare när du, Måns, förklarat.

En tanke som lockar mig är att det i spelet skulle finnas med ett eller ett par exempel på de där bakgrundsefterforskningarna som ni gjort till det här spelet med trafficking och exempel på hur man kan använda det. Ungefär som exempel-kampanjen som finns med i Sorcerer grundboken.

Om det finns med två eller tre korta sådana kan det föda en massa kreativitet tror jag, och också sätta en ton kring hur spelet är tänkt att spelas, är det Nakna Pistolen, Eddie Murphy eller The Wire, liksom.

Ska börja spåna på fortkörningsbötesreglerna redan ikväll :)

/ Nils

Revolverspel sa...

Nils,

Det kommer sådana exempel ja. I Revolver går SL:s förberedelse ut på att beskriva ett begånget brott, eller flera. Beroende på vilken rotel karaktärerna tillhör. Det kan i pincip röra sig om allt från fortkörning (så dina regler kommer väl till pass! :) ) till organiserad brottslighet. Murati Crew, den albanska maffia som kontrollerar trafficking i kampanjen, kommer att följa med in. Mest efterom texten till stor del redan är skriven. :)

Just den här inkarnationen av Hunger är det f.ö premiär för. Den har alltid funnits, men varit lite för dominant tidigare. Jag märkte att det inte behövdes.

Efter jul drar vi igång speltest. Vi får se hur väl det allt fungerar då.