torsdag 3 december 2009

Revolvers rötter

Jag har under skrivandet av Revolver plöjt igenom massor av filmer, böcker och TV-serier. Här är några, som dessutom är riktigt, riktigt bra.


Filmer
Eastern Promises
The Departed
21 Gram
Mystic River
Scorsese, allt som handlar om maffian.
Gone Baby, Gone
Before the Devil Knows Youre Dead
Street Kings
Copland
Menece II Society
Carlitos Way
Fresh

TV
The Wire
The Shield
The Sopranos
The Corner
Homicide: Life in the Streets
Sons of Anarchy
Southland 
NYPD Blue


Litteratur
David Simon & Ed Burns (Homicide: A Year on the Killing Streets, The Corner)
George Pelecanos (jag har bara hunnit med halva Nattlig skörd, men det här är bra skit!)
Andrew Vachss
Dennis Lehane

2 kommentarer:

Calle sa...

Kul att du har tagit dig an Pelecanos. Jag har inte läst så mycket av dina andra tips. Men jag har haft turen att på egen hand ha råkat snubbla in på Pelecanos. Jag gillar hans böcker. Inte minst när de är inlästa av Stefan Sauk.

Revolverspel sa...

Ja, det Sauk som står för uppläsningen av Nattlig skörd. Tack för tipset igen!