onsdag 11 mars 2009

Scener

Konflikter är inte det enda som driver en berättelse framåt, trots vad jag har sagt hittills i ämnet. Det finns mycket annat som gör samma sak. Gemensamt för alla dessa är att de sker i en angränsande scen. En scen bör alltid ha ett syfte. Om den inte har det - klipp! Här är min egen checklista (snodd från hur man hanterar scener i film) :

  • Driva handlingen framåt
  • Visa konflikt
  • Introducera en karaktär/SLP
  • Fördjupa en karaktär/SLP
  • Skapa spänning
  • Ge information
  • Skapa atmosfär
  • Utveckla tema

Om en scen inte innehåller något av följande är den med största sannolikhet inte speciellt givande. Kikar man lite närmre på de här punkterna ser man hur man kan använda dessa för att skapa synergier. Ex. Introducera en SLP. Visa SLPns agenda. Agendan går emot karaktärens. Karaktären tvingas till handling. Alltså - Introducera en karaktär/SLP - Fördjupa en karaktär/SLP - Skapa spänning - Visa konflikt. På samma sätt kan man kombiner andra punkter för andra effekter. Med små medel och minimal ansträngning kan en SL på det här viset bygga upp spel som nästan garanterat blir intressant, givet att karaktären visar vad spelaren är engagerad i, men det är som sagt ett ämne som jag återkommer till senare.

3 kommentarer:

Kosta sa...

Ett himla bra inlägg för oss som jobbar med Coriolis -ett sätt att skapa "tänket" bakom scener. Jag tackar och bugar. Ska implementeras genast i del II.

Anonym sa...

Väldigt givande, kommer garanterat använda det i spel nästa gång då jag ofta har viss idétorka till själva konstruktionen på den output jag ska ge till spelarna ska se ut.

f sa...

Det här är ju otroligt bra! Jag hoppas få användning av dina tips i spel nångång. Ser att senaste inlägget här har några år på nacken. Skriver du någon annanstans nu?
-Fredrik